Lestra_Filip_Webb

En entreprenörsresa från Tumba till Paris

Filip Stamenkovics entreprenörsresa kantas av en mängd lyckade satsningar och kreativa vägval. Men det är också en resa fylld av utmaningar och hårt slit som nu tagit honom från Tumba hela vägen till Paris. 

”Blod, svett och tårar”, så sammanfattar Filip Stamenkovic sin tid på Lestra. Han skrattar och fortsätter: 

– Nej men det har verkligen varit tufft, och såklart väldigt lärorikt och givande. Det har varit allt annat än en rak resa. Vi har fått gå igenom allt och lite till för att ta bolaget dit det är idag. 

När Filip tillträdde som VD för Lestra Entreprenad 2014 hade företaget en omsättning på cirka tio miljoner. Fem år senare hade den siffran ökat till 217 miljoner. En imponerade siffra, inte minst med tanke på Filips unga ålder och att han egentligen inte planerat en karriär i byggbranschen.  

– Jag kommer egentligen från en webb-bakgrund, där jag studerade webbutveckling och programmering på högskolan i Skövde. Men vintern 2012-13, hoppade jag av skolan och flyttade hem till Stockholm igen. Tanken var att jag bara skulle stanna ett par månader och hjälpa till på familjeföretaget Lestra, men jag blev kvar betydligt längre än så. 

Filip beskriver de första åren på företaget som väldigt spännande och roliga, men också turbulenta. De blev till exempel lurade av några kunder när de var inne som underentreprenörer i ett projekt. Men istället för att låta sig dras ned av motgången lyckades de vända det till något positivt. 

– Vi bestämde oss där och då för att försöka bryta oss loss och jobba med offentliga upphandlingar på egen hand, vilket kostade oss en väldig massa pengar. Men vi ville vara i direktkontakt med slutkund och säkerställa att när vi sedan börjar anlita egna underentreprenörer ska vi inte behandla dem så som vi blev behandlade.

Knappt ett år efter beslutet att gå sin egen väg kammade Lestra hem ett stort och avgörande uppdrag. 

– 2014 vann vi vår första offentliga upphandling, Vårbyparken i Huddinge. Det blev starten, vårt första referensobjekt, för att få in fler spännande uppdrag. Det var väldigt speciellt för oss, vi slog också PEAB i den upphandlingen vilket gav oss ett självförtroende i att vi kan konkurrera med i stor sett vem som helst på den svenska marknaden. Det var också ett väldigt komplex projekt där vi var med i projekteringen och tog fram förslag på hur det skulle se ut. 

Och sedan dess har det rullat på. Lestra har vunnit både flera nya ramavtal i offentliga upphandlingar men också branschpriser. Tre år i rad har de mottagit Dagens Industris pris DI Gasell, som delas ut till Sveriges snabbast växande företag. Vad har då varit de viktigaste faktorerna bakom Lestras framgång? Enligt Filip handlar det framförallt om hårt jobb men också deras bakgrund och var de kommer ifrån. 

– Resan som vi gjort har härdat oss. Den har varit långt ifrån rak vilket gett oss en never give up-attityd. Vi har verkligen kämpat. Framförallt för att ge våra kunder värde för vad de betalar. Goda relationer och referenser vinner i slutändan och det är det vi har jobbat med. 

Förra året lämnade Filip Stamenkovic rollen som VD på Lestra för att satsa på sitt nya buildtechbolag Fleaty. En digital plattform för att förenkla beställningar i transport- och byggbranschen. Han lämnar dock inte Lestra helt utan sitter kvar som styrelseordförande. 

– 2018 fick jag idén om att utveckla en applikation för att effektivisera beställning av material som jord och grus exempelvis. Idag åker 32 procent av alla lastbilar i Sverige tomma, utan last, på vägarna och jag ville hitta sätt att minska den procenten med hjälp av digitala verktyg, och på så vis jobba mot klimatmålen. 

Tidigare i år nominerades Fleaty till “Årets Disruptör 2020”, av Marknadsföreningen i Stockholm. Kategorin prisar nytänkare inom sin bransch som med en enkel och prisvärd produkt/tjänst rör om på en traditionell marknad och därmed utmanar etablerade aktörer. Och för bara några veckor sedan kom nyheten att det franska greentech-bolaget Hesus förvärvar hela företaget. Från januari 2022 kommer därför Fleaty gå under namnet Hesus och Filip blir då även ansvarig för Hesus Nordic.

– Min första kontakt med Hesus var när grundaren och VD:n Emmanuel Cazeneuves besökte Stockholm 2019. Vi upptäckte många synergier mellan bolagen vilket landade i att Hesus gick in med en investering och blev delägare i slutet av förra året. Från början var målet att vi senast 2023 skulle hitta ett sätt där bolagen skulle gå ihop, men efter ett framgångsrikt 2021 valde vi att påskynda den processen. 

Visionen med Fleaty/Hesus är att bli ledande inom masshantering och transporttjänster i byggindustrin i Europa och Nordamerika. 

– Vi vill säkerställa att masshanteringen sköts på ett hållbart sätt ur miljösynpunkt. I övriga branscher är det gröna alternativet ofta förknippat med en dyrare kostnad, här siktar vi på att vara effektivast vilket gynnar både plånboken och miljön. 

Det är ingen tvekan om att Filip är extremt driven och en entreprenör ut i fingerspetsarna – och han vet precis var det kommer ifrån. 

– Drivet kommer från pappa, helt klart! Det var han som grundade bolaget och han tog många risker i livet för att ta det framåt och han sitter fortfarande kvar som styrelsemedlem. Både mitt driv och entreprenörstänk kommer absolut från pappa.

En annan driven person som inspirerar Filip är Teslagrundaren Elon Musk. Han berättar att han framförallt inspireras av hur Musk planerar och fördelar sin tid mellan sina olika bolag och snabbt kan ställa om. Något Filip själv har stor erfarenhet av, för Fleaty och Lestra är inte hans enda karriärmässiga bedrifter. 

– Jag sitter ju även i styrelsen på Trygg Lek, som också är en del i koncernen. Så det gäller att snabbt kunna ställa om och ta strategiska beslut trots att det är såpass många olika bolag och stolar man sitter på. 

Utöver att vara styrelsemedlem i Trygg Lek är Filip dessutom grundare av bolaget. Och han har hela tiden jobbat med verksamheten parallellt med Lestra. Trygg Lek startades 2015 och arbetar med att anlägga säkra lekplatser runt om i Sverige. Idén föddes när Filip och Lestra hade svårigheter att hitta en leverantör av material som matchade önskemålen i samband med bygget av en lekpark i södra Stockholm. 

Framtiden förefaller både ljus och händelserik för Filip och de bolag han arbetar med. Och vi kan sannolikt vänta oss fler innovativa lösningar från honom. 

– Mitt fokus den närmsta tiden kommer att vara på ordföranderollen för Lestra, där pågår ständigt det strategiska arbetet för att vi ska närma oss våra mål. Vi kommer samtidigt utveckla koncernens intressen tillsammans med Hesus både i Norden och ute på kontinenten för att jobba mot våra klimatmål. 

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email